Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

VR, AI en digitale omgevingen: heeft technologie verpleegkundig onderwijs makkelijker gemaakt?

Verpleegkundigen en technologie, gaat dat niet samen? Net als in vele andere branches kan ook de medische sector niet onder technologie uit. Gelukkig maar, want technologische innovaties redden levens. Maar hoe zit dat met verpleegkundige opleidingen? Kan iets zo abstract als technologie helpen bij het opleiden van de nieuwe generatie verpleegkundigen? Het antwoord ligt in hoe breed technologie tegenwoordig wordt toegepast, van casinospellen tot tandenborstels: technologie is overal.

Van casinospellen tot tandenborstels: technologie is overal

Van gezondheidszorg tot entertainment, technologische vooruitgang heeft talloze industrieën getransformeerd. Hierdoor kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd en ervaring verbeterd worden. Een opvallend voorbeeld is de gamingindustrie, waar online casino’s geavanceerde technologie inzetten om realistische en veilige omgevingen voor spelers te creëren. Deze platforms, die populaire spellen in Nederland aanbieden, maken gebruik van geavanceerde algoritmen, virtual reality en verbeterde audiovisuele functies om echte spelervaringen na te bootsen. Daarnaast passen ze geavanceerde encryptie toe om transacties te beveiligen. Deze aanpassingskracht weerspiegelt hoe technologie wordt toegepast in verpleegkundige opleidingen om de leerervaring te verrijken en studenten voor te bereiden op praktijksituaties. Net zoals online casino’s technologie gebruiken om realistische en veilige ervaringen te bieden, maken verpleegkundige opleidingen gebruik van innovatieve tools om medische scenario’s na te bootsen en de training te verbeteren.

Technologie bij verpleegkundige opleidingen

Het beroep verpleegkundige is erg persoonlijk; zo komt er ook emotionele intelligentie, zorgelijkheid en empathie bij kijken. Het is vreemd om te denken dat iemand dit kan leren met technologische toepassingen. Voor iemand zorgen is iets wat je moet liggen. De opleiding tot verpleegkundige heeft echter veel baat bij het gebruik van technologie in de klas. Er worden dan ook verschillende soorten technologieën gebruikt.

  1. Virtual reality

Een groot gedeelte van de opleiding verpleegkundige is patiëntencontact. Dit is iets wat specifiek in de praktijk moet worden geleerd en geoefend. Door middel van VR kunnen virtuele patiënten worden bezocht. Net als echt patiënten kunnen deze worden verzorgd en kan de verpleegkundige in opleiding met ze praten. VR gaat echter ook verder; zo kan het zelfs worden gebruikt om praktische zaken te oefenen, zoals het inbrengen van een katheter of het behandelen van een wond. Dit alles gebeurt in een veilige en gecontroleerde omgeving.

  1. Artificial intelligence

Het is bijzonder hoe snel het gebruik van AI in de medische sector is toegenomen. Zo wordt het gebruikt voor het maken van voorspellende analyses om te zien wat de kans is dat een patiënt complicaties oploopt. Het kan ook worden toegepast in het verpleegkundig onderwijs, bijvoorbeeld bij simulaties. Zo oefenen studenten het geven van injecties op een AI-robotarm. Andere mannequins zijn zo geprogrammeerd dat ze symptomen weergeven van bepaalde ziektes, en ook reageren op noodsituaties is iets wat met AI kan worden geoefend.

  1. Digitale omgevingen

Voor verpleegkundigen in opleiding is een digitale omgeving met onderzoeksartikelen, e-boeken en discussieforums onmisbaar. Het maakt leren op afstand mogelijk, zodat verpleegkundigen in opleiding niet per se naar school moeten komen om een bepaald boek of onderzoek te vinden. Ook mobiele apps en zelfs sociale media komen worden meer en meer gebruikt; cursusmateriaal, oefenscenario’s en echte patiëntencases zijn dan binnen handbereik!

Technologie in het verpleegkundig onderwijs: de pluspunten

Deze verschillende toepassingen van technologie bij verpleegkundigen in opleiding bieden veel mogelijkheden. En dit is eigenlijk pas het begin; waar studenten nog niet zo heel lang geleden op elkaar en op echte patiënten moesten oefenen,kan dat nu in een virtuele omgeving. Het gebruik van technologie in verpleegkundige opleidingen heeft verschillende voordelen:

  • Er kunnen fouten worden gemaakt, en deze hebben geen grote gevolgen voor de patiënt.
  • Studenten zijn minder nerveus; ze kunnen oefenen op een pop of virtuele patiënt tot ze een echte patiënt durven te behandelen.
  • Alle situaties (ook zeldzame) kunnen worden nagebootst, zonder dat daar een specifieke patiënt voor gevonden moet worden.

Maakt technologie het verpleegkundig onderwijs gemakkelijker?

De voordelen van het gebruik van technologie in verpleegkundige opleidingen zijn duidelijk, maar maakt dit het onderwijs ook makkelijker? Digitale omgevingen maken het zeker eenvoudiger voor studenten om aan informatie te komen. AI-geprogrammeerde poppen maken de drempel voor het uitvoeren van een eerste behandeling lager, en een fout gemaakt op een VR-patiënt heeft geen verregaande gevolgen. We kunnen dus concluderen dat technologie het verpleegkundig onderwijs voor zowel leerlingen, patiënten als onderwijzers toegankelijker maakt.

0