Weigeren jouw klanten hun openstaande rekening te betalen? Soms is een herinnering voldoende om een klant zijn rekening te laten betalen, soms moet je hulp van buitenaf inhuren, zoals Debtt.com. Om achterstallige betalingen tot een minimum te beperken, stuur je je facturen vooraf, breng je late betalingen in rekening of stel je betalings plannen op. Dit artikel is bedoeld voor ondernemers van kleine bedrijven die te maken hebben met klanten die hun rekening niet betalen.
Als jij een bedrijf hebt, ben je misschien bekend met late betalingen en misschien zelfs wanbetalingen. Er zijn veel redenen waarom klanten facturen niet op tijd (of helemaal niet) betalen, inclusief verloren rekeningen en onverwachte extra uitgaven. Veel eigenaren van kleine bedrijven hebben moeite om de beste manier te vinden om achterstallige betaling te vragen zonder onbeleefd te zijn. Ongeacht de omstandigheden doet een onbetaalde factuur echter pijn voor een bedrijf. Je moet handelen als je jouw cashflow gezond wilt houden. Dit is wat je kunt doen om niet-betalende klanten ertoe te brengen je te geven wat ze verschuldigd zijn.
Stuur een vriendelijke herinnering.
Een vriendelijke herinnering dat de rekening van een klant achterstallig is, is de eerste stap bij het innen van de betaling. Meestal was een te late betaling een eerlijke fout, en het ontvangen van die eerste follow-up is voldoende om een klant zo snel mogelijk te laten betalen. Maak van de gelegenheid gebruik om de tevredenheid van een klant over je diensten te controleren en bespreek vervolgens eventuele naderende of achterstallige facturen.
Stuur een bijgewerkte factuur.
In sommige gevallen proberen klanten de betaling uit te stellen en beweren ze dat ze de rekening zijn kwijtgeraakt of dat ze hun administratie moeten afstemmen om het juiste betalingsbedrag te vinden. Als dit het geval is, moet je meteen een bijgewerkte factuur sturen, zelfs als u weet dat de klant het origineel heeft, om dit excuus te elimineren.
Vraag waarom de klant niet betaalt.
Als de klant nog steeds niet betaalt, sta dan open voor hun redenen. Stel de klant vragen over hun tevredenheid met jouw werk of dienst, hun financiële complexiteit en alles wat zou kunnen bijdragen aan hun weigering om te betalen. Als je eenmaal weet waarom ze weigeren te betalen, kun je met de klant naar een oplossing zoeken. Houd in gedachten dat iedereen maar een mens is, en zelden is iemand er echt op uit om de ander pijn te doen. De meeste mensen zijn bereid om naar een oplossing te zoeken als je hen de kans geeft om dat te doen.
Eis een betaling
Wanneer een niet-betalende klant jouw e-mails en oproepen negeert, eis dan steviger betaling van hen. Dienstverlenende bedrijven die voortdurend met de klant samenwerken, zijn in de beste positie om een ultimatum te stellen. Stel een specifieke deadline in wanneer de service wordt onderbroken, om het vuur hen aan te schenen te leggen. Het is verbazingwekkend hoe snel ze erachter kunnen komen hoe ze moeten betalen als ze beseffen hoe moeilijk het zal zijn om je service binnen een paar dagen te vervangen.
Escaleer de situatie
We adviseren om een betalingstermijn aan te vragen en door te gaan met de follow-up totdat de klant betaalt. Verzend indien nodig de oorspronkelijke factuur opnieuw, waarbij je aangeeft dat de situatie escaleert als facturen achterstallig blijven. Om de klant te laten zien “dat je het meent”, stel je een aanmaningsbrief op. Dit is een formele schriftelijke brief die de schuld aan jou schetst en aangeeft wat het resultaat zal zijn als de schuld niet op de aangegeven vervaldatum wordt betaald.